Dlaczego cały świat ekscytuje się, że Tesla Model 3 zostanie wyposażona w gniazdko CCS? Czym ono różni się od dotychczas stosowanego gniazdka? Jaki wpływ ma złącze CCS Combo 2 na możliwość ładowania samochodu w domu? Odpowiedzmy na te pytania.

Tesla 3 i gniazdo CCS Combo 2 – o co chodzi w tej ekscytacji?

Poniższy artykuł bazuje częściowo na doniesieniach prasowych. W dniu, gdy powstaje (15.11.2018):

  • nie jest znana moc ładowarki wbudowanej w Tesla Model 3 na rynek europejski,
  • nie wiadomo, ile faz obsłuży Tesla Model 3 na rynek europejski.

Zakładamy, że będzie to 11 kW i 3 fazy, ale te wartości mogą być inne. Warto o tym pamiętać podczas lektury tekstu.

Podstawy

Dlaczego gniazdo CCS Combo 2 w Modelu 3 jest takie ważne?

Ponieważ dotychczas go nie było. 🙂 Wszystkie oferowane w Europie Tesle posiadały tylko gniazdko Type 2 (Mennekes). Różnica między wtyczkami jest dość znacząca, ale po uważnym przyjrzeniu się można zauważyć, że Combo 2 (po prawej) stanowi rozszerzenie standardu Type 2:

To jakie gniazdka miały Tesle?

Type 2 (Mennekes), do którego pasował kabel widoczny po lewej.

A co będzie miała Tesla Model 3?

CCS Combo 2, czyli gniazdo Type 2 rozszerzone o dodatkowe dwa grube piny CCS. Coś takiego:

Co to oznacza dla posiadacza Modelu 3?

Dzięki wyposażeniu w gniazdko CCS Combo 2 samochód będzie można ładować na:

  • ładowarkach wyposażonych w złącze Type 2 (tylko górna część),
  • ładowarkach wyposażonych w złącze CCS Combo 2 (górna + dolna część).

A jakie ładowarki mają złącze CCS Combo 2?

Wszystkie oficjalnie uruchamiane publicznie dostępne stacje szybkiego ładowania powinny mieć kabel z wtykiem CCS Combo 2, ponieważ jest to standard oficjalnie wspierany przez Unię Europejską. Stacje Greenway mają kable z wtykami CCS Combo 2, Type 2 oraz Chademo. Stacje Ionity mają mieć wyłącznie CCS Combo 2.

Stacja Greenway Polska posiada kabel z wtykiem CCS Combo 2, Chademo oraz Type 2. Każdy osobno.

A stacje ładowania Tesla Supercharger?

Stacje ładowania Tesla Supercharger w Europie wykorzystują obecnie wtyk Type 2. Jest to jednak bardzo specjalna wersja tego wtyku, która umożliwia ładowanie prądem stałym z mocą do 120 kW. Taka maksymalna moc możliwa jest do osiągnięcia wyłącznie w przypadku samochodu Tesla podpiętego do Superchargera Tesli. To sytuacja WYJĄTKOWA, w żadnym innym przypadku nie uzyskamy prądu stałego przez gniazdo Type 2.

To po co ta zmiana w Modelu 3?

Gdyby Tesla Model 3 została wyposażona w gniazdo Type 2, na Superchargerach nadal mogłaby się ładować z maksymalną możliwą mocą – to fakt.

Nie mogłaby się jednak zbyt szybko ładować na ładowarkach innych operatorów. Innymi słowy: byłaby trochę zacofana w stosunku do rynku. Byłoby to szczególnie dotkliwe tam, gdzie sieć Superchargerów jest szczątkowa, jak w Polsce.

Czyli ładowanie przez Type 2 jest wolniejsze niż przez CCS Combo 2?

Dla każdego samochodu OPRÓCZ Tesli podpiętej do Superchargera – tak.

Gniazdko Type 2 (Mennekes) oferuje samochodowi ładowanie prądem przemiennym (AC). Tymczasem bateria potrzebuje prądu stałego (DC). To znaczy, że prąd z kabla musi najpierw zostać przetransformowany z przemiennego na stały, żeby mógł trafić do baterii.

BMW i3s podpięte do punktu ładowania z użyciem kabla z wtykami Type 2

Co to znaczy „przetransformowany”?

To znaczy, że prąd z punktu ładowania trafia do wbudowanej w samochód elektryczny ładowarki, a dopiero z niej trafia do baterii. Tak to się odbywa: punkt ładowania (AC) -> wewnętrzna ładowarka samochodu -> bateria (DC).

Czy każdy samochód ma wbudowaną ładowarkę? Czy Tesle taką mają?

Tak. Tak.

Każdy samochód elektryczny ma wbudowaną ładowarkę o określonej mocy. Na przykład Tesle dysponują ładowarkami o mocach 11 i 22 kW (starsze modele), 16 kW (nowsze modele), 11 kW (najnowsze modele). Na przykład widoczne na zdjęciach BMW i3 dysponuje ładowarką o mocy 11 kW.

Dlaczego moc ładowarki jest istotna?

Ponieważ to od niej zależy szybkość ładowania samochodu, ale UWAGA, wyłącznie przy ładowaniu prądem przemiennym (AC).

Jeśli więc Tesla zostanie podłączona do zewnętrznej ładowarki, to w rzeczywistości szybkość ładowania będzie zależała od mocy wewnętrznej ładowarki.

Jak się ma moc ładowarki do gniazda? Type 2 czy CCS Combo 2 – coś tutaj zmienia?

Tak.

Gniazdo Type 2 umożliwia karmienie samochodu wyłącznie prądem przemiennym (AC; za wyjątkiem Superchargerów). Tesla podłączona do ładowarki Greenway z użyciem gniazda Type 2 otrzymuje prąd przemienny, który MUSI zostać przetworzony przez wewnętrzną ładowarkę. Czyli szybkość WBUDOWANEJ ładowarki ogranicza moc ładowania.

Gniazdo CCS Combo 2 umożliwia karmienie samochodu prądem stałym, który trafia BEZPOŚREDNIO do baterii. Wbudowana ładowarka jest pomijana, więc samochód może pobierać 10, 30, 50, 100 lub więcej kilowatów mocy. Tyle, na ile producent pozwolił.

A jaką moc oferuje Type 2?

Greenway w swoich ładowarkach stosuje 22 lub 43/44 kW. Nie spotkaliśmy się z wyższymi mocami na kablu ze złączem Type 2. Nie są one potrzebne, ponieważ żadne auto nie potrafi ich obsłużyć.

Czyli Tesla Model 3 podłączona przez CCS Combo 2 będzie ładować się szybciej?

Wiele wskazuje na to, że tak właśnie będzie. Prąd z kabla ze złączem CCS trafia bezpośrednio do baterii.

Podłączanie kabla z wtyczką CCS Combo 2 do samochodu (c) www.elektrowoz.pl

Ile mocy jest na kablu CCS Combo 2?

Dziś jest to do 50 kW, ale wkrótce będzie więcej. Protokół CCS 1.0 obsługuje do 80 kW.

Nowsza wersja protokołu, CCS 2.0, pozwala na wyższe moce ładowania. Dlatego operator Ionity oferuje na start 175 kW, a docelowo ma być do 350 kW. Porsche Mission E Cross Turismo podłączone do ładowarki CCS Combo 2 już dziś potrafi pobrać z niej prawie 250 kW.

Czyli z jaką mocą będzie mogła ładować się Tesla Model 3 na stacji innej niż Supercharger?

Jeszcze nie wiadomo. Mniej niż 40-50 kW raczej nie będzie.

Ładowanie w domu

A jak się to ma do ładowania w domu?

Prawdę mówiąc: nijak. Przy ładowaniu w domu wykorzystywane jest tylko gniazdo Type 2, ponieważ ładowanie odbywa się z użyciem prądu przemiennego (AC). Tymczasem te dodatkowe grube piny, które widzisz we wtyczce CCS Combo 2, to piny od prądu stałego (DC).

Czy będę mógł ładować swoją Teslę Model 3 z gniazda 3-fazowego?

To zależy. Jeśli Tesla na rynku europejskim zaoferuje wbudowaną ładowarkę trzyfazową – to TAK. Warto powtórzyć to raz jeszcze: w domu zawsze będziemy ładować się wyłącznie przez złącze Type 2, więc z punktu widzenia domowego ładowania obecność gniazda CCS Combo 2 w Tesli Model 3 nie ma żadnego znaczenia. Po prostu dodatkowe piny (=CCS) nie są wykorzystywane.

A czy będę mógł ładować Teslę ze zwykłego gniazdka ściennego?

Tak, tylko będzie wolniej.

Wbudowana w samochód ładowarka potrafi odróżnić, czy ma do czynienia z ładowaniem 1-fazowym z napięciem 230 V, czy może z ładowaniem 3-fazowym z napięciem 400 V. Poradzi sobie.

Ładowanie z gniazdka ściennego będzie odbywało się z mocą mniej więcej 2,3 kW (230 V * 10 A = 2 300 W = 2,3 kW). Jeśli samochód zdecyduje się na większy pobór prądu, może to być 230 V * 12 A = 2,76 kW – ale to raczej maksimum przy podłączeniu do zwykłego gniazdka.

Czy do ładowania w domu będę potrzebował przejściówki?

Nie. W zestawie z samochodem otrzymasz odpowiedni kabel.

A co z innymi Teslami? Czy też mają CCS Combo 2?

Nie, sprzedawane w Europie Tesle wyposażone są w gniazdko Type 2. CCS Combo 2 ma się pojawić dopiero w Tesla Model 3. W przyszłości może być dostępne również w Modelu S i X.

Jakie złącze mają ładowarki Tesla Supercharger?

Stosowane dziś w Europie ładowarki Tesla Supercharger wykorzystują złącze Type 2. Jest to jednak bardzo specjalne złącze Type 2, które zostało rozbudowane o możliwość ładowania prądem stałym (DC) z mocą do 120 kW.

> Czy inne samochody elektryczne mogą ładować się na ładowarkach Tesli / Tesla Supercharger?

Czy to znaczy, że swoją Teslę Model 3 będę podłączał do Superchargera przez Type 2?

Tak, wszystko na to wskazuje. A mimo to samochód będzie ładował się z pełną dostępną mocą.

Czy Superchargery dostaną złącza CCS Combo 2?

Wiele na to wskazuje, choć nie wiadomo, jak temat zostanie rozwiązany. Może się okazać, że nowa generacja Superchargerów otrzyma DWA kable: 1) zakończony wtykiem Type 2, 2) zakończony wtykiem CCS Combo 2.

Ale po co aż dwa kable, skoro kabel Type 2 pasuje do gniazdka CCS Combo 2?

Kabel Type 2 pasuje do gniazdka CCS Combo 2, to prawda. Jednak kabel CCS Combo 2 nie pasuje do gniazdka Type 2 – przeszkadza dolna część wtyczki. Tymczasem sprzedawane dziś Tesle mają tylko gniazdko Type 2.

Inne samochody elektryczne

Jakie gniazda mają inne samochody elektryczne?

Różne. Nissan Leaf wykorzystuje Chademo do szybkiego ładowania (prąd stały, DC) i Type 1 lub 2 do ładowania półszybkiego (prąd przemienny, AC). Gniazdko w ramce to gniazdko Chademo, obok widoczne jest gniazdko Type 1 stosowane w Ameryce Północnej.

BMW i3 ma gniazdo CCS Combo 2, co oznacza, że może zostać podłączony do ładowarki z wtykiem CCS Combo 2 lub Type 2.

> Jakie gniazdka mają samochody elektryczne? Jakie są typy wtyczek w autach elektrycznych? [OBJAŚNIAMY]

Renault Zoe ma tylko gniazdo Type 2, więc może zostać podłączony wyłącznie do ładowarki z wtykiem Type 2. To oznacza, że może być ładowany wyłącznie prądem przemiennym, a więc w procesie, w którym zawsze bierze udział wbudowana w samochód ładowarka.

Dla zainteresowanych

Czy te dwie dodatkowe dziurki w CCS Combo 2 to taka duża zmiana?

Tak. Polecenia sterujące ładowaniem (tj. komunikacja ładowarka-samochód) w Teslach przechodzą przez szynę CAN – zarówno dla Type 2, jak i dla Chademo. Oczywiście samochód musi rozumieć obydwa te protokoły, ponieważ są różne: jeden powstał w europie, drugi w Japonii w zupełnie niezależnych grupach rozwojowych.

Tymczasem przy CCS Combo 2 potrzebuje osobnych układów sterujących (PLC) w samochodzie i ładowarce.

Czy aby na pewno dobrze używacie słowa „ładowarka”?

Nie. W artykule powyżej posługiwaliśmy się językiem potocznym.

W rzeczywistości jest tak, że ładowarka to urządzenie, które dostarcza prąd bezpośrednio do baterii. Czyli ładuje ją. A zatem ładowarki prądu stałego (Superchargery Tesli, ładowarki Greenway wykorzystujące wtyk CCS Combo 2 i Chademo) to naprawdę ładowarki.

Jeśli jednak podłączasz samochód do źródła prądu przemiennego (gniazdko w ścianie lub urządzenie Greenway), to NIE podłączasz go do ładowarki. Przy prądzie przemiennym (AC) samochód wykorzystuje wbudowaną ładowarkę. I to ona zajmuje się ładowaniem baterii. Tę skrzynkę, którą widzisz na ścianie, fachowo nazywa się EVSE. To taka przystawka, która może podawać dodatkowe informacje o czasie ładowania, wykorzystywanej mocy czy pobranej energii. Ale ona tak naprawdę niczego nie ładuje.

Czy CCS Combo 2 i CCS 2 to to samo?

Te terminy mogą prowadzić do konfuzji. W powyższym artykule staraliśmy się pisać „CCS Combo 2” lub „CCS” na określenie standardu złącza stosowanego dziś w samochodach. Natomiast „CCS 2” może być również interpretowane jako wersja 2.0 standardu CCS, w której na przykład możliwe jest identyfikowanie samochodu po numerze seryjnym.

Warto podkreślić, że chodzi nam wyłącznie o pierwszą wersję.

 

[Głosów:1    Średnia:5/5]
|REKLAMA| |/REKLAMA|