Site icon TeslaNEWS

Czy Tesla Model Y z ogniwami 4680 będzie miała większe (pojemniejsze) baterie? Wygląda na to, że nie

Podczas Battery Day 2020 Elon Musk zapowiadał, że zastosowanie ogniw 4680 pozwoli na zwiększenie zasięgu tylko dzięki temu, że mają one 46 mm średnicy i 80 mm wysokości zamiast dotychczasowych 21 / 70 mm. Okazuje się jednak, że w Teslach Model Y MiT (= Made in Texas, wyprodukowanych w Giga Texas) pojemności akumulatorów mogą być zbliżone do tych, które znamy z Fremont czy Giga Shanghai.

Bateria strukturalna z ogniwami 4680 w Giga Shangai

Szybka nawigacja

W trakcie Giga Rodeo – imprezy inaugurującej uruchomienie Giga Texas, która miała miejsce 7 kwietnia 2022 roku czasu polskiego – na jednym ze stoisk zaprezentowano baterię strukturalną wraz z ogniwami 4680, co uchwycił Whole Mars Catalog. Pierwsze zdjęcie to sam pojemnik z widocznym złączem wysokiego napięcia (pomarańczowe) oraz szynami do zamocowania siedzeń (środkowa część). Wybrzuszenie z tyłu to miejsce na BMS:

Tuż obok zawieszono ogniwa 4680, które znalazły się we wnętrzu tej baterii. Jeśli macie ochotę, możecie policzyć je własnoręcznie, jeśli nie, my to zrobiliśmy. To w sumie 828 ogniw, 35+34 w każdej z „zawieszek” będącej jednocześnie taśmą chłodzącą. Do tej liczby zaraz wrócimy:

A oto część tych ogniw, ale bez zewnętrznych puszek i z rozwiniętymi elektrodami. Jeśli przyjrzycie się uważnie, dostrzeżecie, że po lewej stronie paski mają kolor pomarańczowy, z kolei po prawej są srebrne. To nie przypadek, lewa strona to folia miedziana prowadząca ładunki do anody, z kolei prawa wykonana jest z glinu, na którym spoczywa warstwa z katodą. Jeżeli rzucicie okiem jeszcze raz, zauważycie, że paski miedziane są postrzępione. To także nie jest przypadek:

A tak wygląda cały pakiet zamontowany w samochodzie. Jak już wspomnieliśmy, podczas Battery Day 2020 Elon Musk obiecywał o 16 procent więcej zasięgu wyłącznie za sprawą zmiany formatu ogniw:

Skądinąd wiemy jednak, że ogniwo 4680 ma pojemność 98 Wh. Wiemy również – Tesla zaprezentowała nam to wprost – że w pakiecie mieści się 828 ogniw tego rodzaju. Szybka kalkulacja podpowie nam, że całkowita pojemność takiej baterii wynosi 81,1 kWh. To zaskakująca wartość, jeśli wziąć pod uwagę, że bateria Tesli Model Y zbudowana w oparciu o „stare” ogniwa 2170 ma około 82 kWh pojemności, mniej więcej tyle samo!

Skoro zmiana formatu nie przełożyła się na wzrost pojemności, choć z prostej geometrii wynikało, że tak musi być, to znaczy, że nowe ogniwa mają dziś niższą gęstość energii niż stare ogniwa 2170, prawda? Niekoniecznie: warto spojrzeć na przekrój nadwozia Tesli Model Y MiT. Po bokach zauważymy czarne elementy z pianki (=tak twierdzili uczestnicy Giga Rodeo), które dodatkowo izolują boki baterii. Wypełniają one część pojemnika, więc Tesla powinna mieć zapas na powiększenie baterii, nawet przy obecnej chemii ogniw 4680.

Na razie z tej przestrzeni nie skorzysta, nie musi.

Tesla Model Y AWD, czyli wszystko zaczyna pasować

To nie koniec: Troy Teslike, dość uważny obserwator Tesli, ocenia, że w Tesli Model Y Standard Dual Motor vel Tesli Model Y AWD liczbę ogniw zmniejszono do 690. To będzie dość nietypowy samochód: z mniejszą baterią – 67,2 kWh – ale napędem na obie osie. Przy rosnących cenach litu, niklu, kobaltu, auto może osiągnąć bardzo dobry stosunek możliwości do ceny. Nie zdziwilibyśmy się, gdyby cena Tesli Model Y AWD była niższa niż cena Tesli Model 3 LR. Nabywcy będą mieli do wyboru odrobinę więcej przestrzeni kosztem gorszego zasięgu, lecz z lepszą krzywą ładowania.

Tesle Model Y w Giga Texas. Widoczny odlew z przodu. Na monitorze w lewej górnej części widać zbliżenie lakieru (c) Whole Mars Catalog / Twitter

Na zakończenie warto dodać, że hipoteza Troy Teslike nie musi być prawdziwa. Tesla Model Y AWD może mieć baterię zbudowaną w oparciu o nowsze niż w Modelu 3 ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe w prostopadłościennych obudowach.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
To może Cię zainteresować
Exit mobile version