Niedawno głośno było o Tesli, która rozładowała się podczas pościgu, więc kierujący nią policjant musiał zrezygnować z udziału w akcji. Pojawiały się nawet doniesienia, że samochód zwolnił nagle do 10 km/h (6 mph). Postanowiliśmy sprawdzić, czy to możliwe.
Jak zachowuje się Tesla Model S, gdy bateria się rozładowuje
Zgodnie z nagraniem zamieszczonym w wielu serwisach, policjant zgłasza, że w jego Tesli bateria jest bliska wyczerpania i zostało mu 6 mil (10 kilometrów) zasięgu, więc może zgubić podejrzanego. Słychać to od 10. sekundy reportażu:
Postanowiliśmy sprawdzić, jak zachowuje się Tesla, gdy bateria jest bliska rozładowania. Policjanci jeździli Teslą Model S 85 z 2014 roku, ale nie znaleźliśmy takiej na YouTube. Najbliższa była Tesla Model S 85D (2015), czyli auto z tą samą baterią i z dwoma silnikami zamiast jednego.
Okazuje się, że już przy 24 kilometrach zasięgu Tesla informuje o niskim poziomie naładowania baterii (ang. Battery Low):
Policjant zgłosił niski poziom naładowania przy 10 kilometrach pozostałego zasięgu. Najbliższa temu wartość, jaka pojawia się na naszym filmie, to 8 kilometrów zasięgu. Auto wtedy normalnie jedzie na Autopilocie z szybkością 110 km/h – nie widać żadnego spowolnienia do 10 km/h:
Trzeba jednak dodać, że podczas pościgu policyjnego przekraczano szybkość 177 km/h, więc baterii prawdopodobnie ubywało w oczach.
> Rozładowana policyjna Tesla, czyli funkcjonariusze się tłumaczą
Gdy na baterii pojawiło się 0 kilometrów zasięgu, auto nadal pozwalało na jazdę z szybkością 110 km/h na Autopilocie (taki był dopuszczalny limit w tej lokalizacji, kierowca nie próbował łamać przepisów):
Samochód wyświetlił komunikat Bardzo niski poziom naładowania baterii (ang. Battery Power Very Low) oraz poinformował o obniżeniu mocy ogrzewania i klimatyzacji po pokonaniu kolejnych 16 kilometrów:
Od tego momentu Tesla Model S 85D zaczęła stopniowo zwalniać z dotychczasowych 110 km/h i robiła to przez pozostałe około 3 kilometry do Superchargera. Przyspieszanie samochodem było już trudne, wszystko wskazuje na to, że auto osiągało maksymalnie 40 km/h. Poważny problem pojawił się około 0,2 km od Superchargera, czyli po pokonaniu 3,8 km od pojawienia się komunikatu Battery Power Very Low.
> Diablo w Tesli Model 3? Proszę bardzo – jest online
Ostateczny wniosek? Przy rozsądnej pogodzie (12-13 stopni Celsjusza) i normalnej jeździe (110 km/h, bez szaleństw) od momentu, gdy na liczniku pojawi się „0 km”:
- możemy pokonać około 16 kilometrów z normalną szybkością,
- możemy przejechać dodatkowe 4 kilometry z szybkością ograniczoną do około 40 km/h.
Dodajmy, że autor nagrania twierdzi, że z szybkością 40 km/h można pokonać 6 kilometrów, ale nie wynika to z filmu. Tak czy siak baterię można rozładować do około -5 procent. Albo można było, ponieważ nagranie pochodzi z 2016 roku.
Oto całe wideo: