W komputerach multimedialnych najnowszych Tesli Model Y Performance produkowanych w Giga Shanghai pojawiły się procesory AMD Ryzen wyposażone w zintegrowane rdzenie z serii Radeon. Nie słychać na razie, żeby w samochodach zastosowano też osobne układy GPU, które w Teslach Model S Plaid mają posłużyć do uruchamiania gier.

AMD Ryzen, czyli APU w Tesli Model Y Performance

Szybka nawigacja

Układy Ryzen zastąpiły procesory Intel Atom. W jednej obudowie łączą ze sobą rdzenie do ogólnych zastosowań (CPU) oraz układy graficzne (GPU),  dlatego noszą nazwę APU. Jak spekuluje jeden z Czytelników portalu Elektrowóz, Jakub D, są to procesory z układami Radeon Vega 11, czyli takie, które w typowym komputerze oferowałyby w grach podstawową (ale znośną) wydajność. Na poniższym zdjęciu komputera Tesli Model S Plaid (!, nie Modelu Y) to ten największy prostokątny chip:

Komputer Tesli Model S Plaid. Zwróć uwagę na prostokątny układ AMD Ryzen oraz wlot i wylot cieczy chłodzącej. Obok obudowy leży modem LTE (c) Igineerix

W Tesli Model S/X Plaid osobny (ang. dedicated) układ graficzny AMD Radeon znajduje się pod płytką z głównym komputerem systemu. Dzięki połączeniu z użyciem taśmy producent może prawdopodobnie stosować komputery z dodatkowymi GPU (jak w Modelu S/X Plaid) albo bez niego (jak w nowej Tesli Model Y Performance), co zresztą twórca kanału Ingineerix przewidział miesiąc temu:

Płytka z Radeonem, osobnym GPU. W tańszych Teslach prawdopodobnie jej nie ma (c) Ingineerix

Po drugiej stronie tej samej obudowy znajduje się komputer FSD z dwoma układami NNA. Całość została tak sprytnie zmontowana, żeby jedne i te same króćce prowadzące ciecz chłodzącą mogły obsługiwać wszystkie komputery pokładowe samochodu:

Akumulator 12 V, to w rzeczywistości 14,3 a nawet 16 V

W nowej Tesli Model Y Performance „Made in China” doszło do jeszcze jednej istotnej zmiany. Klasyczny ołowiowy akumulator 12-woltowy – na zdjęciu po lewej – został zamieniony na lżejszy, ale oferujący niższą pojemność (6,9 Ah) akumulator litowo-jonowy. Na tabliczce znamionowej jest mowa o 12 V, z pojemności wynika napięcie 14,3 V, Ingineerix ocenił, że naładowany do pełna akumulator może mieć nawet 16 V:

Według prowadzącego kanał nowy akumulator Li-ion nie opiera się na ogniwach litowo-żelazowo-fosforanowych, choć takie rozwiązania zdarzają się na rynku. Jego zdaniem Tesla zastosowała klasyczne ogniwa 2170, czyli te, które znamy z Modelu 3/Y (źródło).

Nota od redakcji: jeszcze nikt nie rozebrał komputera i akumulatora nowej Tesli Model Y Performance, ale Tesla znana jest z tego, że unifikuje swoje rozwiązania tak dalece, jak to tylko możliwe. Dlatego przedstawiamy powyżej komputer i akumulator z Tesli Model S Plaid wierząc, że niemal identyczna elektronika znajduje się w elektrycznym crossoverze z Chin.

Procesor AMD Ryzen i 12-woltowy akumulator Li-ion pojawiły się w chińskim Modelu Y Performance pod koniec listopada 2021.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
To może Cię zainteresować
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz komentarze
0
Skomentujx