Firma Nextmove postanowiła przeprowadzić test Tesla Model 3 na autobahnie, czyli autostradzie bez ograniczeń szybkości. Sprawdzono, jak długo Model 3 może jechać z maksymalną szybkością oraz w jaki sposób auto reaguje na duże pobory mocy, które rozgrzewają baterię.
Tesla Model 3: test długotrwałej jazdy z wysoką szybkością i dużymi przyspieszeniami
Szybka nawigacja
Właściciele kanału postanowili pokonać trasę z Lipska do Erfurtu, czyli przejechać autostradami A38, A9 i A4 odcinek o długości 152 kilometrów (Google Maps mówią o 148 kilometrach – red.). Na starcie bateria pokazywała 399 kilometrów pozostałego zasięgu.

Test możliwości Tesla Model 3 na autostradzie. Na początku bateria pokazywała 399 kilometrów pozostałego zasięgu.
W pierwszej części trasy ruch był dość gęsty, dlatego regularnie przyspieszali i zwalniali. Według naszych obliczeń pokonali około 88 kilometrów zużywając 135 kilometrów prezentowanego przez samochód zasięgu – czyli przy przy gęstym autostradowym ruchu realny zasięg Tesla Model 3 wyniósłby 320-330 kilometrów.
> Jaki naprawdę zasięg ma Tesla Model 3? Okazuje się, że nawet 519 kilometrów przy normalnej jeździe
To jednak nie koniec. Gdy wyjechali na A38, rozpoczęli jazdę z szybkością powyżej 200 km/h, samochód regularnie informował ich o stopniowym obniżaniu mocy maksymalnej ze względu na ograniczenia baterii. Sygnalizowały to kolejne kropki skracające pasek poboru mocy:

Kropki zastępują niedostępne obszary paska poboru mocy. Oznacza to stopniowe zmniejszanie się dostępnej mocy maksymalnej Tesla Model 3 (c) nextmove
Szybkość maksymalna Tesla Model 3 to 225 km/h, ale im więcej kropek pojawiało się na liczniku, tym samochód coraz bardziej zwalniał. Stan ten osiągnięto po dziesięciu kickdownach, które przyspieszały auto od 100 do 225 km/h – i coraz mocniej rozgrzewały baterię.
Najbardziej zaskakująca sytuacja miała miejsce podczas jazdy za tirem, który wyprzedzał innego tira. Gdy lewy pas się oczyścił, kierowca wcisnął gaz do dechy i… przez kilka sekund nic się nie działo. Dopiero po chwili auto rozpoczęło przyspieszanie:

Mocno rozgrzana bateria w Tesla Model 3 może znacząco ograniczyć dostępność mocy. Niewykluczone, że samochód będzie reagował z opóźnieniem na próbę gwałtownego przyspieszenia (c) nextmove
Zużycie energii po przejechaniu mniej więcej 70-80 procent trasy wyniosło 35 kWh/100 km, a więc około dwa razy więcej niż Tesla Model 3 potrzebuje w normalnych warunkach. Po przejechaniu około 130 kilometrów Tesla Model 3 pokazywała zaledwie 98 kilometrów pozostałego zasięgu:
Wnioski
Autorzy nagrania nie pokusili się o żadne wnioski, dlatego my postanowiliśmy spisać nasze. Według nas:
- Tesla Model 3 na autostradzie spisywała się ponadprzeciętnie dobrze,
- ograniczenia szybkości w Polsce sprawiają, że samochód na naszych autostradach powinien przejechać co najmniej 300 kilometrów nawet przy jeździe z maksymalną dozwoloną szybkością,
- utrata mocy i wolna reakcja na gwałtowne wciśnięcie gazu przypomina trochę „Chill mode”, czyli tryb spokojnej, rozsądnej jazdy.
Zaobserwowaliśmy, że w Polsce najpłynniej jedzie się z szybkością około 120 km/h. Przy tej szybkości Tesla Model 3 powinna pokonać bez problemu 450 kilometrów na baterii.
> Zasięg Tesla Model 3 na autostradzie – przy 150 km/h jest nieźle, przy 120 km/h – optymalnie [WIDEO]