Tesla Model 3 Long Range od dawna oferowana była w wariancie E3D, w którym bateria miała 79 kWh pojemności (wartość całkowita). W czwartym kwartale 2020 roku na rynku pojawiła się nowa wersja wariantu E3D oraz wariant E5D. Różnią się one od siebie nie tylko pojemnościami, ale też wykorzystanymi ogniwami.

Tesla 3 – różne warianty

Szybka nawigacja

Zacznijmy od dwóch wersji „R”, czyli posiadających napęd na tył. Wariant E1R występuje przy Teslach Model 3 Standard Range Plus z baterią o pojemności 50 (54,5) kWh i napędem na jedną oś. Wariant E6R posiada tę samą pojemność baterii. W tym pierwszym wykorzystano ogniwa [litowo-]niklowo-kobaltowo-glinowe Panasonica, w tym drugim – litowo-żelazowo-fosforanowe CATL.

Wersja E6R pojawia się na razie dość rzadko, ponieważ ogniwa LFP stosowane były w IV kwartale tylko w Chinach, skąd przypłynęły do Europy raptem dwa czy trzy transporty. Z czasem będzie ich więcej, zapewne zastąpią wariant E1R.

R = napęd na tył, D = napęd na obie osie

W czwartym kwartale 2020 roku, gdy dochodziło do powolnego faceliftingu, na rynku obok siebie były dwa warianty E3D oraz jeden E5D. „D” oznacza napęd na obie osie, a więc też większą baterię, czyli rozmawiamy o Teslach Model 3 Long Range i Performance. Jednak przy pojemnościach baterii pojawiły się różnice:

  • „stary” wariant E3D oferował 79 kWh pojemności całkowitej, czyli około 72-74 kWh pojemności użytecznej, był w Teslach Model 3 LR i Performance,
  • nowszy wariant E3D oferował aż 82 kWh pojemności całkowitej, czyli około 76 kWh pojemności użytecznej, trafiał do Tesli Model 3 LR i Performance po liftingu (źródło),
  • wariant E5D oferuje 77 kWh pojemności całkowitej, czyli około 70 kWh pojemności użytecznej, trafił ponoć najpierw do Tesli Model 3 Long Range, ale z niemieckiego arkusza (link powyżej) wynika, że pojawił się też w nowych Modelach 3 LR i Performance.

Tesla Model 3 Performance w wersji teoretycznie po liftingu, ale chyba jeszcze z niematrycowymi reflektorami (c) Tesla

To nie koniec różnic między nimi:

  • „stary” wariant E3D powstał na bazie ogniw z katodami [litowo-]niklowo-kobaltowo-glinowymi (NCA) Panasonica,
  • w nowszym wariancie E3D sytuacja jest niejasna, prawdopodobnie chodzi o ulepszone ogniwa NCA Panasonica o wyższej gęstości energii, dzięki czemu z tego samego pakietu udało się osiągnąć wyższą pojemność,
  • wariant E5D ma z kolei akumulator zbudowany w oparciu o ogniwa LG Energy Solution (dawniej: LG Chem) z katodami [litowo-]niklowo-kobaltowo-manganowymi (NCM), na co wskazywałyby słabsze moce ładowania i niższa pojemność.

Jak odróżnić te wszystkie warianty?

Najprostszy i najłatwiejszy sposób to zajrzeć do świadectwa homologacji.  Wariant samochodu powinien znajdować się w trzeciej linijce, tuż pod informacją o producencie i typie.

Auta mogą różnić się też masami, a wariant SR+ z ogniwami LFP nie sugeruje ładowania do 80-90 procent przy normalnych przebiegach.

Reasumując: w najlepszej sytuacji powinny być osoby, którym trafi się Tesla Model 3 Long Range/Performance z wariantem E3D w nowszej wersji, z wyższą pojemnością baterii.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
To może Cię zainteresować