Tesla Model 3 Long Range od dawna oferowana była w wariancie E3D, w którym bateria miała 79 kWh pojemności (wartość całkowita). W czwartym kwartale 2020 roku na rynku pojawiła się nowa wersja wariantu E3D oraz wariant E5D. Różnią się one od siebie nie tylko pojemnościami, ale też wykorzystanymi ogniwami.
Tesla 3 – różne warianty
Szybka nawigacja
Zacznijmy od dwóch wersji „R”, czyli posiadających napęd na tył. Wariant E1R występuje przy Teslach Model 3 Standard Range Plus z baterią o pojemności 50 (54,5) kWh i napędem na jedną oś. Wariant E6R posiada tę samą pojemność baterii. W tym pierwszym wykorzystano ogniwa [litowo-]niklowo-kobaltowo-glinowe Panasonica, w tym drugim – litowo-żelazowo-fosforanowe CATL.
Wersja E6R pojawia się na razie dość rzadko, ponieważ ogniwa LFP stosowane były w IV kwartale tylko w Chinach, skąd przypłynęły do Europy raptem dwa czy trzy transporty. Z czasem będzie ich więcej, zapewne zastąpią wariant E1R.
R = napęd na tył, D = napęd na obie osie
W czwartym kwartale 2020 roku, gdy dochodziło do powolnego faceliftingu, na rynku obok siebie były dwa warianty E3D oraz jeden E5D. „D” oznacza napęd na obie osie, a więc też większą baterię, czyli rozmawiamy o Teslach Model 3 Long Range i Performance. Jednak przy pojemnościach baterii pojawiły się różnice:
- „stary” wariant E3D oferował 79 kWh pojemności całkowitej, czyli około 72-74 kWh pojemności użytecznej, był w Teslach Model 3 LR i Performance,
- nowszy wariant E3D oferował aż 82 kWh pojemności całkowitej, czyli około 76 kWh pojemności użytecznej, trafiał do Tesli Model 3 LR i Performance po liftingu (źródło),
- wariant E5D oferuje 77 kWh pojemności całkowitej, czyli około 70 kWh pojemności użytecznej, trafił ponoć najpierw do Tesli Model 3 Long Range, ale z niemieckiego arkusza (link powyżej) wynika, że pojawił się też w nowych Modelach 3 LR i Performance.

Tesla Model 3 Performance w wersji teoretycznie po liftingu, ale chyba jeszcze z niematrycowymi reflektorami (c) Tesla
To nie koniec różnic między nimi:
- „stary” wariant E3D powstał na bazie ogniw z katodami [litowo-]niklowo-kobaltowo-glinowymi (NCA) Panasonica,
- w nowszym wariancie E3D sytuacja jest niejasna, prawdopodobnie chodzi o ulepszone ogniwa NCA Panasonica o wyższej gęstości energii, dzięki czemu z tego samego pakietu udało się osiągnąć wyższą pojemność,
- wariant E5D ma z kolei akumulator zbudowany w oparciu o ogniwa LG Energy Solution (dawniej: LG Chem) z katodami [litowo-]niklowo-kobaltowo-manganowymi (NCM), na co wskazywałyby słabsze moce ładowania i niższa pojemność.
Jak odróżnić te wszystkie warianty?
Najprostszy i najłatwiejszy sposób to zajrzeć do świadectwa homologacji. Wariant samochodu powinien znajdować się w trzeciej linijce, tuż pod informacją o producencie i typie.
Auta mogą różnić się też masami, a wariant SR+ z ogniwami LFP nie sugeruje ładowania do 80-90 procent przy normalnych przebiegach.
Reasumując: w najlepszej sytuacji powinny być osoby, którym trafi się Tesla Model 3 Long Range/Performance z wariantem E3D w nowszej wersji, z wyższą pojemnością baterii.
u mnie to samo. TESLA YP 2023r.z Berlina.
blad-to-elektryka-trzeba-wymieniac-akumalator-nie-ma-gdzie-skladowac-zuzytych-moze-gaz+dissel-benzyna-przerobka-abskomputer-zdjac-slabe-punkty-odcisk-palca-wieksza-mocsilnika-benzyna-katalizator-sylwetka-ferari
wadliwy-komputer-pokladowy-razem--z-zaplonem-lepiiej-na-odcisk-palca
kocham tesle essa.
Tak bywa :)