Chińczycy przeprowadzili test porównawczy komputera multimedialnego Tesli Model 3 z procesorem Intel Atom A3950 z najnowszym komputerem Tesli Model Y Performance zbudowanym w oparciu o procesor AMD Ryzen. Różnice podczas uruchamiania przykładowych witryn i aplikacji były kolosalne.
AMD Ryzen vs Intel Atom w Teslach
Dla przeciętnego użytkownika czas wczytywania czy przewijania witryn może mieć drugorzędne znaczenie, ale już szybkie przerysowywanie map podczas skalowania jest istotną zaletą Ryzena. Choć Atom wypada w tym teście zaskakująco słabo, łatwo wywnioskujemy, że dysponuje on słabszym koprocesorem i wolniejszym układem graficznym (rysowanie map to operacje na wektorach):
Side by side comparison of Intel Atom vs AMD Ryzen (Imported Tesla Model 3 and MIC Tesla Model Y Performance) @42how_ #Tesla #TeslaChina #Model3 #ModelY #Intel #AMD $TSLApic.twitter.com/TrYDwHtoxp
— Jay in Shanghai 🇨🇳 (@JayinShanghai) November 30, 2021
Co ciekawe ani jeden, ani drugi układ nie zapewnia szybkości, którą znamy ze smartfonów czy desktopów. Nie wiadomo, czy jest to efekt słabej przepustowości łącza (wygląda na to, że witryny ładowane są przez LTE), kiepskiej wydajności silnika przeglądarki WWW, czy może zbyt małej mocy obliczeniowej obu układów w stosunku do zapotrzebowania współczesnych witryn obładowanych JavaScriptami.
Jedna z widocznych na ekranie witryn to Bili Bili – kliknij, aby porównać czas ładowania u siebie. Na Ryzenie wczytywała się nieco ponad 7 sekund:
Fabryka Tesli w Chinach, Giga Shanghai, jest dziś centrum eksportowym producenta obsługującym większość świata oprócz obu Ameryk. Procesory AMD Ryzen pojawiły się w chińskich Teslach Model Y Performance pod koniec listopada. Do Europy w tym roku miały przypływać wyłącznie warianty Long Range, dostawę wersji Performance zapowiedziano na początek roku 2022. Możemy zatem przyjąć, że pierwsza partia Modeli Y Performance, która trafi do Europy z Chin, będzie już wyposażona w Ryzeny.
Nota od redakcji: w komentarzach do filmu pojawia się intrygujące zagadnienie – ciekawe, jak obydwa układy (Atom, Ryzen) prezentują się, gdy chodzi o zużycie energii. To o tyle ważne, że komputer multimedialny samochodu zasilany jest z akumulatora 12 V o pojemności znacznie mniejszej niż główna bateria. Kwestia jest istotna, gdy korzystamy z Trybu Wartownika / Sentry Mode lub często sprawdzamy stan auta w aplikacji.
Moze to dlatego montuja tutaj akumlator Litowy zamiast kwasowego ktory ma 16V….
Marzy mi się samochód elektryczny bez ekranów rozpraszających uwagę kierowców i bez sztucznej inteligencji rozwijanej chyba z myślą o półinteligentach. Prosta maszyna do wyłącznie do jeżdżenia bez modnych bajerów powinna być tańsza od lansowanych a wystarczająca do podróżowania.
Podejrzewam że nie jestem jedynym potencjalnym użytkownikiem który ma inne preferencje niż producenci super opłacalnej elektroniki.
Trudne do zrealizowania. Komputery sterują przecież silnikami, wspomaganiem itd. Proste maszyny do jeżdżenia paliły więcej i były słabsze. Ale chyba nadal można takie kupić, np. Poloneza czy Trabanta.