Szef Tesli ds. infrastruktury ładującej, Drew Bennett, w rozmowie z portalem Auto Express wyznał, że nadchodząca europejska wersja Modelu 3 będzie posiadała gniazdo CCS Combo 2. Odpowiednie adaptery (przejściówki) mają pojawić się również dla Modelu S i X.

Tesla Model 3 z gniazdem ładowania CCS

Dostępne obecnie na rynku europejskie Tesle S i X posiadają gniazdo Type 2 (Mennekes). Na Superchargerach pozwala ono na ładowanie z mocą do 120 kW, ale już na innych ładowarkach było to maksymalnie 22 lub 16 kW, w zależności od wersji samochodu. Sytuacja z Tesla Model 3 była niejasna – aż do dziś.

Choć w Europie nadal mamy więcej stacji ładowania ze złączem CHAdeMO, jasne (i twarde) unijne przepisy sprawiły najwyraźniej, że Tesla w Modelu 3 postawiła na CCS Combo 2 (źródło). Dzięki niemu samochód będzie można szybko ładować na Superchargerach Tesli, ale również na stacjach ładowania innych operatorów, na przykład Greenway czy Ionity. Dziś oferują one standardowo do 50 kW, ale powoli w całej Europie pojawiają się urządzenia obsługujące moce 100…150…175… czy nawet 350 kW.

> Shell instaluje pierwsze ultraszybkie (do 350 kW) stacje ładowania. Ionity z 13 stacjami, 25 w instalacji

Kwestia jest o tyle istotna, że w Polsce mamy raptem cztery Superchargery Tesli, a sieć stacji ładowania ze złączami CCS Combo 2 rośnie z miesiąca na miesiąc. Inna sprawa, że Drew Bennett zarzeka się, że premiera Modelu 3 na europejskim rynku oznacza, że „producent ma zamiar inwestować bardziej niż kiedykolwiek” w sieć własnych stacji.

> Ile jest stacji ładowania Tesla Supercharger w Polsce? [mapa]

CHAdeMO zniknie z Tesli w Europie?

Kwestia kompatybilności z CCS jest o tyle ciekawa, że stawia pod znakiem zapytania możliwość ładowania Tesla Model 3 z CHAdeMO. Jak wiadomo Model S i X obsługują ten standard z użyciem przejściówki, co oznacza, że Tesla musiała kupić od organizacji CHAdeMO kompletną licencję na gniazdo/wtyk/protokół. Obsługa standardu CCS w Modelu 3 powoduje, że CHAdeMO przestaje być szczególnie istotne – amerykański producent samochodów byłby więc zaskakującym sojusznikiem Europy w unifikacji standardów ładowania.

Obsługa CCS ma być dostępna również w Modelu S i X dzięki odpowiedniej przejściówce. Gdyby standard zawitał jako obowiązkowe gniazdko do wszystkich Tesli, otwierałoby to drogę do stosowania Superchargerów przez właścicieli innych aut.

Pierwsze samochody Tesla Model 3 mają być dostępne w Europie w lutym-marcu 2019. Oficjalne pokazy auta właśnie się rozpoczęły (listopad 2018):

> Tesla Model 3 OFICJALNIE do obejrzenia we Francji, Niemczech, Norwegii, … [SPIS miast]. Brak pokazu w Polsce 🙁

[Głosów:6    Średnia:4.3/5]
|REKLAMA| |/REKLAMA|

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.