Amerykański oddział Audi nie uchronił się od porównania Audi e-tron i Tesla Model X. W samochodzie niemieckiego producenta podkreślano szybszą moc ładowania, ale sporo wskazuje na to, że europejska technologia jest dobre 2-3 lata za Teslą.

Audi e-tron vs Tesla Model X: porównanie możliwości po premierze

Zasięg? 1:0 dla Tesli

Audi e-tron wyposażone jest w baterię o pojemności 95 kWh i przy tej pojemności ma pozwalać na przejechanie „ponad 400 kilometrów” według pomiarów z użyciem WLTP. Procedura WLTP odpowiada raczej jeździe miejskiej i zawyża wyniki trybu mieszanego o około 15 procent. A to oznacza, że w testach EPA realny zasięg Audi e-tron wyniesie około 350 kilometrów, chociaż niektóre media optymistycznie zakładają nawet 390 kilometrów:

> Zasięg elektrycznego Audi e-tron? W WLTP „ponad 400 km”, a realnie – 390 km? [LICZYMY]

350 kilometrów na baterii 95 kWh oznacza zużycie energii na poziomie 27 kWh / 100 km. Jak to wygląda na tle konkurencji? Mercedes EQC uzyskuje zbliżone wyniki z baterii 80 kWh, natomiast Tesla… Tesla jest daleko z przodu.

Tesla Model X 75D, czyli samochód elektryczny z baterią o pojemności 75 kWh – o 21 procent mniejszą niż Audi e-tron! – w trybie mieszanym przejeżdża 383 kilometry. Czyli o co najmniej 33 kilometry dalej niż mówią nasze szacunkowe obliczenia.

Realne zasięgi samochodów elektrycznych dla SUV-ów premium (c) teslanews.pl

Jeśli nasze kalkulacje są poprawne, e-tron musiałoby mieć baterię o pojemności około 104 kWh, żeby osiągnąć zasięg Tesla Model X 75D! A gdzie możliwość przejechania prawie 500 kilometrów na jednym ładowaniu? Wygląda na to, że elektryczne Audi potrzebowałoby baterii o pojemności 129 kWh!

Nie wiadomo, czy taka ilość ogniw w ogóle zmieściłaby się w podwoziu samochodu…

> Tesla odblokowuje 15 kWh w bateriach Modelu S i Modelu X 60 kWh. Wszystko przez huragan!

Wnętrze? Różne kontynenty, różne gusta – 1,5:0,5 dla Tesli X

Wnętrze Audi e-tron wygląda zupełnie inaczej niż wnętrze Tesla Model X. Przy miejscu kierowcy aż roi się od ekranów, mamy liczniki, ekran kamery (lusterka), dwa ekrany na konsoli środkowej, każdy z innymi kontrolkami:

Z kolei w Tesla Model X wnętrze nie jest tak niemiecko luksusowe, ale jego czystość robi przyjemne wrażenie. Zgodnie z zasadą „mniej to więcej” (ang. less is more), która przyświecała Jobsowi podczas projektowania iPhone’a, samochód posiada tylko jeden duży wyświetlacz wtopiony w konsolę środkową oraz liczniki. Zrezygnowano z jakiejkolwiek namiastki lewarka skrzyni biegów, a zmian trybu jazdy dokonuje się z użyciem dźwigni przy kierownicy:

Cena? 2:1 dla Tesli X

Cena Audi e-tron w Stanach Zjednoczonych ma się rozpoczynać od 74,8 tysiąca dolarów i nie wiadomo, czy uwzględniono w niej zniżki na zakup samochodu ekologicznego. Najtańsza Tesla Model X kosztuje 86,3 tysiąca dolarów, a po zaaplikowaniu rządowych bonusów – 78,8 tysiąca dolarów.

Przy różnicy 4 tysięcy dolarów – która może stopnieć do zera, jeśli Audi uwzględniło bonusy – otrzymujemy samochód większy i z lepszym zasięgiem.

Ceny elektrycznego Audi e-tron

Dostępność? 3:1 dla Tesli X

Audi e-tron ma być dostępne w Stanach Zjednoczonych w drugim kwartale 2019 roku. W Europie „w 2019 roku”. Tymczasem Tesla Model X jest samochodem, który można zamówić już dziś, a odebrać go w listopadzie (w Stanach Zjednoczonych) lub w grudniu (na terenie Unii Europejskiej).

> Ile przejechały wszystkie samochody Tesli? Już ponad 14,5 miliarda kilometrów

Szybkie ładowanie? 3,5:1,5 dla Tesli X

Audi chwali się możliwością ładowania samochodu z mocą do 150 kW. To prawda, pod względem szybkości ładowania, elektryczne Audi jest dziś liderem aut osobowych:

Szybkość ładowania Audi e-tron, Tesla Model X i Jaguara I-Pace (c) opracowanie: Audi

Niemiecki producent nie mówi nam jednak wszystkiego. Do ładowania z mocą 150 kW potrzebna jest ładowarka, która taką moc nam dostarczy. W Europie jest raptem kilkanaście takich urządzeń, a więcej pojawi się wraz z rozbudową sieci Ionity. Pierwsze takie ładowarki mają stanąć w Polsce w 2019 roku:

Mapa stacji ładowania 175/350 kWh (najpierw/docelowo) operatora Ionity, czyli wspólnej inicjatywy BMW, Daimlera, Volkswagena, Audi, Porsche i Forda (c) Ionity

Tymczasem Superchargery Tesli stoją już dziś i już dziś pozwalają na ładowanie samochodu z mocą 120 kW. Nawet w Polsce mamy takie cztery, a kolejne kilka jest planowanych na ten lub przyszły rok. To nie wszystko: każdy nabywca Modelu X otrzymuje w bonusie 400 kWh energii za darmo. Nie jest to ilość oszałamiająca, ale wystarczy do niemal 7-krotnego naładowania samochodu do 80 procent. Wystarczy do kilku długich podróży po Polsce!

> Czy samochód elektryczny dojedzie nad morze? Tutaj sprawdzisz to dla Tesli S/3/X

Podsumowanie: Audi e-tron a Tesla Model X – na razie 3,5:1,5 dla Tesli

Szybkie zestawienie możliwości oferowanych przez Audi i Tesla Model X pokazuje, że europejski producent jest dziś dobre 2-3 lata za Teslą. Samochód, który zostanie wprowadzony do sprzedaży w 2019 roku będzie oferował możliwości zbliżone do Modelu X 75D z 2017 roku.

|REKLAMA|



|/REKLAMA|

[Głosów:0    Średnia:0/5]
|REKLAMA| |/REKLAMA|

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.