W Tesla słowo „Range” (ang. zasięg) pojawia się w co najmniej pięciu różnych miejscach, z czego w co najmniej czterech towarzyszy mu jakaś liczba. Który „Range” jest realny, który podaje faktyczną informację, ile kilometrów przejedziemy jeszcze na baterii?
Projected / Rated / Typical / Instant / Average Range w Tesli – co to wszystko znaczy?
Szybka nawigacja
Zacznijmy od odpowiedzi na drugie pytanie: najbardziej realistyczną prognozę dotyczącą zasięgu uzyskamy wchodząc na wykres zużycia energii, karta Average Range (ang. średni zasięg), wskaźnik Projected Range (ang. zasięg przewidywany). Jeśli jesteśmy w trasie i poruszamy się w miarę jednostajnie, przełączmy się na określanie Zasięgu przewidywanego na 50 km, jeżeli natomiast jeździmy nieregularnie po mieście, lepsze może być 25 km.
To jest przewidywany, w miarę realistyczny wskaźnik zasięgu. A do czego służą inne?
Rated Range w europejskich Teslach opisuje zasięg wyznaczony za pomocą procedury badawczej. Obecnie prawdopodobnie jest to zasięg obliczony z wykorzystaniem WLTP, czyli współgrający z tym, co widać w danych katalogowych i konfiguratorze Tesli. Jest to liczba realistyczna pod warunkiem, że jeździmy wolno i bardzo ostrożnie. Przy normalnej eksploatacji Rated range będzie nam uciekał szybciej niż pokonamy w trasie.
> Jak zasięg ma Tesla Model 3 przy 200+ km/h? [ODPOWIADAMY]
Typical Range w europejskich Teslach opisuje typowy zasięg wyznaczony przez producenta. Jest to wartość stała dla konkretnego modelu samochodu i zależy od obecnej pojemności baterii, ale nie zależy od naszego stylu jazdy. Typical Range opisuje zasięg auta nieco lepiej niż Rated Range, ale gorzej niż Average Range/Projected Range.
Range Mode – do czego to służy?
W opcjach samochodu znajdziemy jeszcze jeden przełącznik: Range Mode. Ustawienie go na On odpowiada włączeniu trybu Eco w innych samochodach elektrycznych: obniżana jest moc klimatyzacji i chłodzenia baterii (przy upałach) lub moc nagrzewnicy podczas mrozów. Przy bardzo niskich temperaturach Range Mode włącza podgrzewanie siedzeń i kierownicy (jeśli samochód takowe posiada) przy niskiej mocy nagrzewnicy.
Ilustracja otwierająca: ekran zużycia energii w Tesli Model X P90D (c) Bjorn Nyland / YouTube
u mnie to samo. TESLA YP 2023r.z Berlina.
blad-to-elektryka-trzeba-wymieniac-akumalator-nie-ma-gdzie-skladowac-zuzytych-moze-gaz+dissel-benzyna-przerobka-abskomputer-zdjac-slabe-punkty-odcisk-palca-wieksza-mocsilnika-benzyna-katalizator-sylwetka-ferari
wadliwy-komputer-pokladowy-razem--z-zaplonem-lepiiej-na-odcisk-palca
kocham tesle essa.
Tak bywa :)