Tesla kończy produkcję Modelu 3 Standard Range Plus (SR+) z bateriami opartymi na ogniwach NCA (bądź NCM). Teraz samochód będzie dostępny wyłącznie z tańszymi ogniwami LFP. Normalny producent zostawiłby cenę po staremu, tymczasem firma Elona Muska zdecydowała się na obniżkę – jest taniej!

Tesla jako jedyna uczciwa na rynku. Przechodzi na tańsze ogniwa LFP, więc obniża ceny

Zacznijmy od pewnego wprowadzenia: ogniwa LFP to ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePO4). Są tańsze niż ogniwa NCA [litowo-]niklowo-kobaltowo-glinowe, ale oferują niższą gęstość energii niż te ostatnie. W efekcie Tesla Model 3 SR+ z ogniwami LFP jest minimalnie cięższa niż ten sam samochód z NCA:

> Wszystkie Tesle Model 3 Standard Range Plus w Chinach będą miały ogniwa LiFePO4. Bez kobaltu

Inne różnice nie były dotychczas znane.

Pierwszego października Tesla wycofała w Chinach z oferty Model 3 SR+ z ogniwami NCA i zostawiła wyłącznie wersję z LFP. Normalny, łasy na pieniądze producent zostawiłby cenę po staremu, tymczasem Tesla postanowiła ją obniżyć. Cena Tesli Model 3 SR+ zjechała z 271 do 249,9 tysięcy yuanów po uwzględnieniu dopłat.

Pofantazjujmy: ceny Tesli 3 w Polsce

Cena Tesli 3 SR+ w Polsce wynosi obecnie (2020/10/01) 199 990 złotych. Gdyby producent zdecydował się na wykorzystanie ogniw LFP zamiast NCA i zastosował podobną obniżkę, koszt zakupu samochodu zjechałby do poziomu 184,5 tysiąca złotych.

> Tania Tesla? Będzie co najmniej jedna. Berlin i Szanghaj z własnymi, osobnymi projektami samochodów

Tesla 3 SR+ ma baterię o pojemności 50 (54,5) kWh i oferuje 409 jednostek zasięgu WLTP, czyli do 350 kilometrów realnie. Z ogniwami NCA. W Chinach przejście na LFP pozwoliło na podbicie zasięgu z 445 do 468 jednostek NEDC, co w realnych warunkach oznacza 369 zamiast 350 kilometrów zasięgu realnego.

Dodajmy, że przejście na ogniwa LFP nie jest możliwe w Modelu 3 Long Range Plus i Performance. Przy oferowanej przez nie gęstości energii nie zmieściłyby się one w obecnym pojemniku akumulatora.

Słowo od redaktora: Tesla ma w Chinach umowę z LG Chem i CATL. LG Chem dostarcza ogniwa NCM (nikiel-kobalt-mangan), CATL – LFP, sama Tesla jest w stanie dowozić ogniwa NCA produkowane w Stanach Zjednoczonych przez Panasonica. Nie jest jasne, czy chińskie Tesle Model 3 mają akumulatory zbudowane na bazie ogniw NCA, czy NCM.

Wersje sprzedawane w Europie mają NCA.

[Głosów: 1   Average: 5/5]
To może Cię zainteresować