Dobre wieści dla nabywców Tesli z bateriami zbudowanymi w oparciu o ogniwa LG Energy Solution (dawniej: LG Chem), które pochodzą z Giga Shanghai i zostały wyprodukowane między końcem roku 2020 a III kwartałem roku 2021. Wygląda na to, że ostatnia aktualizacja software 2021.40.6 podbiła maksymalne moce ładowania i poprawiła krzywą uzupełniania energii w wariantach E5CD.

Tesla Model 3 w wersjach E5CD z szybszym ładowaniem dzięki firmware 2021.40.6

Informacja na ten temat pojawiła się na niemieckim TFF-Forum. Po zainstalowaniu aktualizacji 2021.40.6 Tesle Model 3 w wersjach E5CD, a więc bateriami o pojemności około 72 (77) kWh opartymi na ogniwach LG Energy Solution, zaczęły ładować się szybciej. Do niedawna maksimum przebiegało w okolicy 244 kW, ale szybkość uzupełniania energii błyskawicznie spadała. Teraz też spada, ale już nie tak szybko.

Poprawiły się krzywe ładowania. Auta z software 2021.40.6 przy poszczególnych poziomach naładowania baterii osiągają moce wyższe o 10-20 kW niż dotychczas. Taki przeskok oznacza, że będą one w stanie zrównać się z wersjami E5LD z baterią o pojemności 77 (82) kWh. Mówiąc obrazowo: auta reprezentowane przez szarą linię na wykresie dogoniły najnowsze warianty przedstawione przez linię niebieską:

Krzywe ładowania Tesli Model 3 z różnymi bateriami. Wersje E5xy oparte na ogniwach LG Energy Solution (niebieski i szary) wypadały znacząco gorzej niż warianty E3xy z bateriami na ogniwach Panasonika (kolor żółty i pomarańczowy)

Starsze Tesle Model 3 z ogniwami LG nadal nie są w stanie utrzymać maksymalnej mocy ładowania do 20-30 procent baterii, jak wersje pochodzące z amerykańskiej fabryki i zbudowane w oparciu o ogniwa Panasonika (patrz wykresy żółty i pomarańczowy powyżej). Ale skracają czas postoju przy ładowarce niezależnie od wersji samochodu. Powinno się to przełożyć na wolniejszą degradację ogniw:

W tej chwili do Europy powinny docierać wyłącznie Tesle Model 3 Long Range/Performance w wersji E5LD, czyli wyprodukowane w Giga Shanghai i wyposażone w baterie o pojemności ~77 (82) kWh zbudowane w oparciu o ogniwa LG En Sol. Warianty z mniejszymi bateriami były dostarczane we wcześniejszych miesiącach a mniej więcej rok temu na nasz kontynent przypływały wszystkie możliwe wersje:

Nowa Tesla Model 3 LR z baterią 82 kWh na ogniwach LG En Sol – ładowanie szybsze niż przy LG 77 kWh

Oprócz nich na Stary Kontynent trafiają Tesle Model 3 [dawniej: S+, jeszcze wcześniej: SR+] z bateriami zbudowanymi w oparciu o ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe/LFP. Są to wersje E1xy, powyższe wykresy ich nie dotyczą.

To może Cię zainteresować
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz komentarze
0
Skomentujx
()
x